woensdag 12 juni 2013

PERSONAL | Verleden, heden en toekomst


Examens, examenreis en gala zijn voorbij. De eerste stappen naar de nieuwe fase is gezet, maar morgen wacht ons eerst nog de uitslag. We zien het allemaal wel. Komen we er dit jaar niet, dan wel volgend jaar. We kunnen ook even positief gaan kijken. Wat hebben we dit jaar al allemaal bereikt? Wat hebben we dit jaar allemaal wel niet voor het eerst gedaan? Wat waren de hoogtepunten?

Vliegen. Vliegen naar Spanje, dat was voor mij denk ik het hoogtepunt van de laatste periode. Met mijn vader keek ik altijd naar 'air crash investigation'. Neerstortende vliegtuigen op de tv zorgden niet echt voor een ontspannen sfeer daar op het vliegveld. Maar, life begins at the end of your comfort zone. Dus ergens willen we wel doorzetten. En blijven zitten in een opstijgend vliegtuig is misschien ook wel handig, aangezien je anders sowieso al te pletter valt..

Het resultaat van het blijven zitten? Een prachtig uitzicht. Dat niet alleen, ook nog eens de neiging krijgen om het vliegtuig uit te springen en eens even lekker te gaan kroelen met die zachte donzige wolkjes.

Zo'n uitzicht zet je aan het denken. Of nou ja, het zet mij in ieder geval aan het denken. Hoe raar is het dat je in het heden zit, en weet dat je bijvoorbeeld morgen weer terug naar huis vliegt. Je beeld je in hoe morgen zal zijn. En andersom. Je kan ook terugkijken. Gister om deze tijd deed ik dit en dat. Is dit dan de manier om in het verleden, zowel als het heden en toekomst te kunnen leven? Alles leeft voort. Herinneringen, maar ook de toekomst. De toekomst die er nog niet is, kan er al zijn in je gedachten.

We hebben natuurlijk niet alles in de hand. We zullen zien wel zien wat de toekomst in de realiteit brengt. Filosofisch vluchtje was het in ieder geval. Ja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten