donderdag 4 april 2013

PERSONAL | Nummer 1 broertje van de maand

Als je ouders druk of weg zijn, wil het nog wel eens voorkomen dat jij wat taken van ze moet overnemen. Als je dan twee broertjes in huis hebt wonen, waarvan er ééntje nog net niet helemaal voor zichzelf kan zorgen.. Reken er dan maar op dat je hem een keer naar bed moet brengen, of van school moet halen. 

Het is alweer een paar week geleden dat ik mijn broertje moest ophalen van school. En wat kunnen er toch heerlijke brabbel buien uit zo'n klein mormeltje komen. Aangekomen op de basisschool, wat vroeger ook mijn basisschool was (sentimenteel moment), keek m'n broertje me met grote ogen aan. "Waar is papa?"

Je wilt natuurlijk niet dat dat kind meteen in huilen uitbarst, ik snap ook wel dat als je zus in plaats van je vader je op komt halen dit een enorme teleurstelling is, dus opende ik het gesprek maar met.. "Wat heb je allemaal gedaan vandaag?" (Ja echt hartstikke origineel ja) En er kwam meteen een stortvloed aan woorden als; knikkerbaan, juf, meester, hulpje, puzzels, maan, roos, vis. Fieuw, gelukkig geen tranen.

Maar dat is niet alles. Dit leuke lieve ventje zit nu op mijn schoot, en probeert mee te lezen. M - a - a - r.  Soms snap ik niet hoe ouders al dat geduld kunnen opbrengen om te luisteren naar alle letters die zich uiteindelijk tot één woord vormen, tot het kinds grote verbazing. Groot respect dat wel. En ook wel schattig.

Wat maakt mijn broertje, typisch mijn broertje? Als de tv niet aanstaat, lekker op de iPad spelen. Vragen stellen, waar je u tegen zegt. Op random momenten opeens dingen zingen als 'OPPA GAGNAM STYLE' en 'Schatjeeee wat doe je met me?'. En helaas ook 's morgens vroeg, en dan bedoel ik echt vroeg, lekker staan gillen als hij zijn broodje niet wil opeten.

Omdat ik even in een slijm bui ben noem ik hem voor deze maand de nummer 1. En omdat hij niks tegen papa en mama zou zeggen dat ik toen en toen weg was, als hij vermeld mocht worden in een verhaaltje. Geheimpje.

Het is nu tijd voor hem om dag te zeggen tegen jullie en hem naar bed te brengen. Wij gaan eens even lekker alle emoties die er maar in een kinder voorleesboekje zitten naar buiten brengen. "Kleine beer en zijn lieve mama". "Timo eet zijn boordje leeg." Ik kan er 100 euro op zetten dat de boekjes zulke titels bevatten.

Hier nog een berichtje van hem, helemaal speciaal voor jullie:
soms hep ik lol met cristine en dan komt gerit er nog bei en ban hbwe vAk lol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten